Po zimním spánku se motokrosaři vrátí v neděli 1. května zpět za řídítka. Čeká na ně úvodní podnik seriálu Buksa/Ados motokros 2016 na krásné trati v Pacově. Právě Pacov je závodištěm, kde se v minulosti odehrály legendární bitvy, vítězství i pády. Je to závod, na který se každý těší a pořadatelé nám každoročně dokazují, že umí závody udělat ještě lépe.
Letos společně zažijeme prodlouženou sezónu, která nově čítá sedm závodů. Z kalendáře vypadl závod družstev a nahradil se závodem jednotlivců. Drobná změna je i v systému závodů, kde se Ženám zkrátila doba rozjížďky z 20 minut na 15 minut + 2 kola.
Pacovská trať má také drobnou inovaci a to v podobě nového skoku a zpevněné cesty z depa ke startu. Na závodech bude několik doprovodných akcí, jako půjčovna Seagwayů, koloběžek a zábavu budou mít i ty nejmenší. Za vstup dáte 150 Kč a děti do 10-ti let jdou zdarma.
Kdo to bude letos?
V loňské sezóně se stal mistrem republiky třídy MX1 už počtvrté Jihočech Martin Michek. Michkova cesta k loňské obhajobě ale vůbec nebyla jednoduchá, vypracoval se mu nový konkurent - Marek Sukup. Ten jel na „velké“ čtyřistapadesátce teprve první sezónu a svůj premiérový závod proměnil hned ve vítězství. Dokonce dva podniky vozil červenou tabulku lídra šampionátu, ale nakonec přišly Sukupovy chyby a Michek si zisk titulu ohlídal. Martin Michek má tedy možnost letos získat již třetí titul v řadě a pátý celkově. Ve spanilé jízdě mu bude chtít zabránit konkurence, která se mu každým rokem víc a víc přibližuje. Určitě se letos můžeme těšit na pestrou paletu jmen na stupních vítězů. Kromě již dvou zmiňovaných se na bedně letos určitě ukáže francouzský rychlík Florent Richier, kterému se loni nevyhnula zranění a v šampionátu skončil na 6. místě. Letos má však k titulu dál, jelikož ho v Pacově na startu neuvidíme. Nejednou se na bedně jistě ukáže i Jaromír Romančík, který na sobě tvrdě pracuje a kromě motokrosu jede velmi rychle i na enduru, kde si letos z mistrovství Evropy již odvezl několik pohárů. Po ošklivé zlomenině předloktí z loňského Pacova se vrací František Smola. Tomu bohužel léčba nešla podle předpokladů a Smola stále není na 100% zdravý. V tvorby článku podstoupil sérii vyšetření a jeho start ještě není jistý. 100% zpátky je už Petr Smítka a Vašek Kovář. Kovář se po zlomenině páteře vrátil rovnou na „velkou“ motorku a comeback to bude ve velkém stylu. Minulý víkend na závodech ADAC v Německu ukázal formu 15. místem, hned za Járou Romančíkem, takže rozhodně sledujte stroj KTM číslo 101.
V MX2 rozhodne vyrovnanost
„Malé“ motorky, tedy třídu MX2, loni zcela ovládl Francouz Sulivan Jaulin. Toho samozřejmě uvidíme i letos a v Pacově pro něj bude nepříjemným konkurentem Filip Neugebauer. Na Neugebauera jsme zvyklí koukat v MX1, proč tedy pojede MX2?„Týden po Pacově mám v německém Teutschentalu závody mistrovství Evropy EMX250, takže když vše půjde, uvidíte mě v Pacově na malé motorce,“ říká Filip Neugebauer. Tomáš Šimko bude tím, kdo Jaulina nespustí z očí celou sezónu. Loni mu titul ušel o 21 bodů a letos si bude chtít polepšit. Třída MX2 by nebyla ono, kdybychom si neužívali zvuk omezovače motorky Bence Szvobody. Jeho bojovný styl ho loni stál pár pádů, kvůli kterým skončil „až“ čtvrtý. No a co Češi? Loni byl naším nejlepším Martin Krč na třetím místě. Krč měl horší konec sezóny a na tempo Šimka s Jaulinem stačil jen jednou v Jiníně. Snad tedy zhodnotí zimní přípravu a letos ho uvidíme i na schůdku nejvyšším. Dalšími adepty na bednu jistě budou Milan Špičák aJonáš Nedvěd. Špičák vyměnil tým i motorku a v zimě tvrdě dřel. Neměli bychom zapomínat na nově příchozí piloty z juniorského mistráku, kteří osedlali stopětadvacítky a budou na nich čeřit vody. Jsou jimi například Petr Polák neboAdam Dušek.
Ve Veteránech loni nenašel přemožitele Martin Žerava a vypadá to, že letos jeho největší konkurent Jindra Hrabica už nejspíš nebude startovat. O druhé místo se popere tedy 115 dalších jezdců, kteří mají zaregistrované číslo. Avšak i mezi nimi se najdou velká jména a na stupních určitě uslyšíme jména jako Roman Skalka, Ladislav Mikas nebo Michal Kynčl.
Holky to měly s Lucií Simonovou loni těžké, protože třídě naprosto kralovala, ale letos jim kvůli ukončení kariéry coby rivalka odpadne. Největší kandidátkou na titul je tedy Jana Antošová, která Simonovou celou sezónu naháněla. Fazónu letos má iBarbora Laňková, což dokázala na krajském přeboru ve Vranově, kde Antošovou předjela. Tvrdě pracuje i Kristýna Vítková, aby získala potřebnou rychlost na přední příčky.
Pár minut s Petrem Smítkou
Petře, minulou sezónu jsme tě na tratích MMČR neměli možnost vidět, řekni nám, co s tebou bylo?
Týden před prvním závodem MMČR jsem na rakouském mistráku upadl a zlomil si obě kosti v předloktí. Bohužel na kontrole po třech měsících nebyla žádná změna a moc dobře to nesrůstalo. Až po půl roce mi doktor řekl, že už můžu na motorku, což bylo vlastně týden před posledním mistrákem ve Vranově.
Jak u tebe probíhala zimní příprava?
Po půlroční pauze jsem se snažil hodně jezdit na motorce. Ono když jezdíš celou sezónu, tak na podzim si musíš dát trochu pauzu. Já pauzoval přes sezónu, a tak mě to na motorce hrozně bavilo, takže běhání a kondička určitě proběhla, ale hlavně ta motorka.
A kolik motohodin jsi tak přes zimu odhadem najel?
Hele to přesně nevím, ale odnesly to dvě motorky…
Kde tě tedy můžou letos diváci vidět?
Priorita je pro mě mistrovství Německa ADAC, jako už několik let. Bohužel se jeden závod ADAC kryje s mistrákem, myslím, že Opatov, takže celý šampionát MMČR neobjedu.
Letos si také už hodně závodil, jak se ti dařilo?
Potřeboval jsem se po pauze zase dostat do závodů, takže jsem jel v Německu, v Rakousku, kde se mi podařilo vyhrát a v italské Maggioře, na trati kde se letos pojede motokros národů. To je trať úplně jiného charakteru, je hodně rychlá, s velkými skoky, no prostě trať pro svět. Takže jsem si odtamtud odvezl ohnuté řídítka.
Hodně tedy závodíš venku. Můžeš porovnat úroveň našeho mistrovství oproti zahraničí?
Na ADACu je konkurence opravdu velká, jezdí se tam proto, aby ses někam posunul. Závodů se účastní jezdci z celé Evropy. To samé je italský mistrák, kde se jezdí jen na tratích, kde by se klidně mohlo jezdit MXGP. Takové tratě u nás bohužel nejsou. No a v Rakousku jsou tratě trochu zastaralejší, takže tam ta konkurence není zase až tak velká.
Na který závod v mistráku se nejvíc těšíš?
Mně se líbí Vranov, ten je takový modernější a Opatov, ale ten se mi bohužel kryje s ADAC, takže tam se nesvezu.
Ještě poslední otázka, jak se tedy správně píše tvé jméno? Je to Smítka, nebo Smitka?
V občance mám napsáno měkký a dlouhý í. Takže Smítka.
Díky, ať se daří!
Týmové reporty
BUKSA/ADOS KTM TEAM
Loni se stal nejúspěšnějším BUKSA/ADOS KTM team, když získal tituly v obou hlavních třídách. Domlouvání jezdců ale nebylo vůbec jednoduché a soupiska se definitivně uzavřela teprve minulý týden. Nakonec jede tým ve stejném složení: MX1 Martin Michek a Florent Richier, MX2 Sulivan Jaulin a Bence Szvoboda, no a Ženy Jana Antošová.
Martin Michek má již odjeto několik závodů mistrovství Evropy EMX OPEN: „Na Evropě se každý závod sešla pěkná konkurence, závodil jsem například i proti Timu Gajserovi (MXGP), což byla dobrá příprava. Nyní mám za sebou tři závody a průběžně jsem v čele šampionátu,“ komentuje Michek svoji přípravu. Jak již bylo zmíněno, Florenta Richiera v Pacově na startu neuvidíme. Tím pádem mu budou chybět body do seriálu a zisk titulu se mu hned v úvodu vzdálil. Sulivan Jaulin strávil několik zimních víkendů v superkrosových halách a jakmile začalo přát počasí venkovnímu ježdění, trénoval buď doma na jihu Francie, nebo na německých tratích blízko bydliště své přítelkyně Lisy. Jeho cílem je samozřejmě obhajoba titulu MX2.
Orion racing team
Má pro sezónu jasnou představu: „Byli bychom velice rádi, kdyby se nám povedlo mít v každé třídě jezdce v TOP 10,“ vysvětluje manažer Petr Kovář. V MX1 je jasné, že zůstává legendární Petr Bartoš, který ovšem vyměnil svoji KTM 350 za větší obsah 450. Bartoš má letos za sebou tři z osmi závodů mistrovství Evropy EMX OPEN, kde je zatím na druhém místě hned za Martinem Michkem.
Ve třídě MX2 zůstal Jonáš Nedvěd: „S Jonášem jsme velmi spokojení, loni to byl v mistráku třetí nejlepší Čech a kdyby se mu letos povedlo být v TOP 5, bylo by to senzační. Navíc Jonáš jako jeden z mála ještě studuje vysokou školu, takže jsme rádi, že máme závodníky, kteří zvládnou obojí,“ dodává Petr Kovář. V Ženách pojede Jana Zdeňková a Andrea Kloubková, která je v týmu nováčkem.
HT Group Racing Team
Milana Špičáka v MX2 nahradí slovenský jezdec Sebastian Tökely, který loni při vynechání prvního závodu skončil na 15. místě. Druhým jezdcem MX2 bude Dominik Ebensteiner. Patrik Liška bude zástupcem ve třídě MX1, kde se loni na prvním závodě skvěle předvedl, ale při tréninku na druhý závod si přetrhal vazy v rameni a sezóna pro něj skončila. Ženy už definitivně opustila Lucie Simonová a na týmovou jedničku je tak pasována Tereza Hromková, kterou doplní nově Natálie Bartková a Polka Ewa Stabla.
BV racing
Jede v téměř stejné sestavě jako loni. V MX1 je připravený Rudolf Weschta a na kontě už má rozjetí na závodech ADAC v Německu. Franta Smola stále ještě bojuje s loňským zraněním ruky, které se ozvalo na závodě krajského přeboru právě v Pacově. „V jednom z pacovských sjezdů mi na dírách spadla ruka z řídítka a měl jsem kvůli tomu pád. Byl jsem hned na několika vyšetřeních, ale jestli pojedu Pacov bohužel teď ještě nevím,“ komentuje Franta Smola. Po loňské zkušenosti s „malou“ motorkou tým v MX1 doplní Michal Bárta a v MX2 pojede David Soldát.
Team MAX2
Jaromír Romančík (MX1), už má za sebou úspěšné dva závody ME v enduru a neméně dobře mu to jde i na motokrosu, kde má odjetý první závod ADAC v Drehně. „Seriál ME v enduru objedu snad celý, v dvou prvních závodech jsem na testech hodně padal, takže výsledky by mohly být i lepší. Můj cíl je ale zůstat po celou sezónu zdravý a zajet konečně dobrý výsledek na MMČR,“ komentuje Jára Romančík. Jezdecká základna jinak zůstala stejná, tzn. MX1 Ondřej Brendl, David Kosmák, David Čermák a Miloslav Rožec. Čermák přesedlal na „velkou“ a tak v MX2 letos nikdo nereprezentuje. V Ženách se po zranění, zlomenina stehenní kosti, vrací Nikola Hošková.
KRTZ
Tým se rozrostl o Milana Špičáka (MX2), který přesedlal z Hondy na Husqvarnu FC250. Ve třídě MX2 ho doplní osvědčený závodník Tomáš Šimko. O titul v MX1 se letos porveMarek Sukup: „Zimní příprava byla skvělá, s Milanem Špičákem jsme ji měli hodně atletickou, doplněnou posilováním s vlastní vahou a balančním cvičením. Musím říct, že se na motorce cítím skvěle. Řekl bych, že jsem připravený lépe než loni a rozhodně nedám nikomu nic zadarmo,“ komentuje svoji přípravu Marek Sukup.
Yamaha Čepelák Racing Team
Jirka Čepelák bere svoji další trenérskou kariéru zodpovědně a svým svěřencům se věnuje na 110%. „Přes zimu jsme s týmem poctivě jezdili a pokroky jsou vidět. Byl bych rád, kdyby obě holky Markéta Ehlová a Viktorie Kellerová byly letos do TOP 5, protože rychlost na to mají. V MX2 mám nového pilota – Marka Pospíšila , který jezdil krajský přebor a MMČR pojede poprvé. V MX1 stále zůstává Lukáš Blažek ,“popisuje svůj tým Jiří Čepelák.
Motosport Chýnov
„Na prvním závodě MMČR se pochopitelně bude chtít náš tým předvést v dobrém světle. Ve třídě MX1 sázíme především na zkušeného Michala Gregora , ve třídě Veterán budeme spoléhat na novou akvizici našeho týmu, loňského bronzového medailistu MMČR Ladislava Mikase , dále se v této kategorii představí Jan Chromý aZdeněk Svoboda . Ve třídě Žen bude náš klub reprezentovat Daniela Krejčová , loni nejmladší účastnice této třídy Elena Kapsamer a nová posila našeho týmu Julia Schrenk – sympatická mladá Rakušanka, která má na svém závodnickém kontě například už i náročnou rallye Paříž – Dakar,“ říká manažer týmu Evžen Zadražil.
GPS trati:
49° 27' 27.114
14° 59' 32.935
Časový harmonogram zde
Autor: Petr Záruba
Foto: Radek Lavička
Odkaz na článek ve formátu .doc zde
Odkaz na fotogalerii zde