Tisková zpráva z MS v motokrosu v Lokti, 25. - 26. 7.2015 | |
Poslední červencový víkend, se v Lokti uskutečnil třináctý podnik seriálu Mistrovství světa v motokrosu. Pořadatelské žezlo se v Lokti po nejisté situaci v loňské sezóně udrželo na základě dohody generálního partnera závodu Sokolovské Uhelné a.s., Autoklubu ČR a pořádajícího AMK Loket. Jen díky tomu spatřila světlo světa smlouva s promotérskou agenturou YouthStream na další tři roky. V Lokti se tentokrát sešli jezdci z pětadvaceti zemí a hodně kosmopolitní bylo i prostředí kolem trati. Divácká kulisa byla lepší než v posledních letech a to i navzdory chybějícím zraněným hvězdám třídy MXGP Američana Ryana Villopota a úřadujícího mistra světa v této královské třídě, Itala Antonio Cairoliho. Kdyby bojoval o letošní titul Němec Max Nagl, který také před zraněním určitou dobu seriál vedl, jistě by Loketské Serpentiny ještě více praskaly ve švech i díky německým fanouškům. Přesto závodu za oba dny přihlíželo za celkem větrného, ale jinak optimálního letního počasí přibližně 23 tisícovek diváků! K jejich dobré informovanosti a atmosféře přispělo i kvalitní a výkonné závěsné ozvučení, které prý bylo slyšet až do Karlových Varů. Součástí světového klání tříd MXGP, MX2 a WMX byly též evropské šampionáty tříd EMX150 a EMX300. A jak se v jednotlivých třídách závodilo a jak si vedli naši reprezentanti? MXGP: Ve svém dalším vítězném tažení pokračoval francouzský rychlík R. Febvre (YAM), loni ještě účastník třídy MX2, který bral v Lokti plný počet bodů a divákům v obou jízdách ukázal své umění a svou skvělou formu. V průběžné kvalifikaci MS má už výrazný náskok před svými soupeři. Druhý nakonec byl dobře jedoucí Rus E. Bobryshev (HON), který těžil z dobrých startů a po sedmitýdenní pauze, způsobené zraněním, bral třetí místo Belgičan C. Desalle (SUZ), který si zde určitě sáhl na dno svých fyzických možností. Úchvatný byl především jeho souboj o vedení s pozdějším vítězem Febvrem během druhé jízdy. Naši reprezentanti v této kategorii nestartovali. MX2: V sobotní kvalifikaci vlastní vinou havaroval favorizovaný Nizozemec, lídr seriálu J. Herlings (KTM), bezprostředně poté na něho smolně doskočil úřadující šampión této třídy z loňské sezóny Francouz J. Tixier (KAW). Herlings měl nakonec vykloubený kyčel a zřejmě stopku do konce sezóny. Z karlovarské nemocnice ho ještě o víkendu převezl soukromý týmový vrtulník domů. „Kolik smůly může mít jeden člověk? Sezóna pro mě letos skončila. Byl to pro mě hodně špatný rok. Nyní se budu zotavovat, ale příští rok se vrátím a všechny porazím!“ uvedl mimo jiné Herlings zklamaně a zároveň sebevědomě na své FB profilu. Nedělní klání ovládl v poslední době výborně jedoucí Švýcar V. Guillod (YAM), situaci mu nicméně určitě ulehčilo to, že vždy jednou vypadli skvělý Slovinec T. Gajser (HON) a Angličan M. Anstie (KAW). Vyrovnané výkony letos podává teprve osmnáctiletý lotyšský talent P. Jonass (KTM), který zaslouženě bral stříbro, bronz pak úřadující mistr světa J. Tixier (KAW). Čeští reprezentanti Martin Krč z týmu SZA Racing (KTM) a Jonáš Nedvěd z ORION-RS Petrol (KTM) se rozhodně snažili celý víkend, ale na světové body to zatím nestačilo. Oba jsou ještě poměrně mladí a byla to pro ně především velká zkušenost, zazávodit si poprvé v takovéto světové společnosti. Pokud na sobě kluci budou dále pracovat a zúročí získané zkušenosti, tak příští rok by to mohlo být už zajímavé. Martin Krč zhodnotil své vystoupení v Lokti takto: „Trať se mi vcelku líbila, byla rozhodně hezky připravená, ale hodně se během víkendu rozbila, takže to pak bylo už dost náročné, zejména ve druhé nedělní jízdě. V sobotních kvalifikacích se mi moc nedařilo, po pádu jsem si trochu pochroumal rameno, které bolelo ještě v neděli ráno, ale odpoledne to už bylo naštěstí v pořádku. V první jízdě jsem hned ze začátku jízdy spadl a úplně zezadu se mi podařilo dostat se ještě asi přes šest soupeřů. Ve druhé jízdě jsem pak byl spokojen s 23. místem. Jsem rád, že mi bylo umožněno v Lokti startovat, protože jsem si ze závodu odnesl hlavně cenné zkušenosti.“ V ženském světovém motokrosu (WMX) kraluje již třetím rokem italská závodnice K. Fontanesi (YAM). V Lokti ji mohla o další titul připravit Francouzka L. Lancelot (KAW), která na tom byla před druhou a zároveň poslední jízdou letošního seriálu této třídy o čtyři body lépe. V tu chvíli však nastal pro Livii Lancelot osudný okamžik. Před druhou jízdou jí po zaváděcím kole mechanici vyměnili kvůli technické závadě motocykl. Z tohoto důvodu však byla následně vyloučena a nebyla vpuštěna na start. Italka tak bez větších problémů získala potřebný počet bodů a v cíli se mohla radovat z dalšího světového úspěchu. Obě jízdy vyhrála Nizozemka Nancy Van De Ven a japonská značka Yamaha tak mohla v lokti slavit třetí vítězství značky (na stejné značce totiž zvítězili i jezdci třídy MXGP a MX2) Z naší trojice motokrosařek doslova vydřela za dvacáté místo v první rozjížďce jeden světový bod Barbora Laňková (SUZ) z Action Racing Teamu. Další české závodnice, osmnáctiletá Kristýna Vítková z HT Group Racing Teamu a stejně mladá Viktorie Kellerová z Yamaha Čepelák Racing v konkurenci čtyřiatřiceti závodnic na body bohužel nedosáhly. V kategorii dvoutaktních EMX300 si v Lokti nejlépe počínal britský pilot B. Anderson (YAM), který vyhrál obě jízdy, ale průběžně se do čela seriálu vyhoupl Ital M. Maddii (KTM), jenž byl celkově druhý. Zkušený český reprezentant Petr Bartoš (KTM) z Orion-RS Petrol Teamu dokonce v první jízdě útočil na vedoucí pozici. Diváci ho hnali dopředu, jenomže později v jednom rozbitém úseku ze sjezdu ho to nakoplo a Petr šel nekompromisně k zemi… Naštěstí to více odnesla technika. Druhý den byl Bartoš sice potlučený, ale i přesto dosáhl na třetí místo. Juniorský borec Dušan Drdaj (YAM) z Mňuk Racing Teamu též podal hodně dobrý výkon a na své evropské konto si připsal za celkovou šestou příčku 28 bodů. V seriálu se již posunul do elitní dvacítky. Zde Vám přinášíme ohlédnutí za závodem v Lokti od Petra Bartoše: „Na závody jsem se těšil, chtěl jsem fanouškům ukázat, že na to máme. První jízda se vyvíjela skvěle, ale jen do 5. kola. Bez varování mě to v jednom rozbitém úseku nakoplo a bylo po nadějích. Byl jsem na sebe naštvanej. Jednak proto, že jsem útočil na 1. místo a hlavně z toho důvodu, že jsem se snažil jet na jistotu a tohle vyvedu. Bolelo mě pak dost za krkem, druhou jízdu jsem tedy jel raději v klidu a 3. místo bylo super. Trať byla parádní, ale celkem zrádná. Dvojité odrazy a člověk často nevěděl, kam ho to pošle. Ale jsem rád, že jsem v Lokti mohl reprezentovat Českou Republiku!“ V EMX150 čtyřtaktů se nejvíce blýskl Švéd A. Larsen (HON). Stejný počet bodů, ale horší umístění ve druhé jízdě zaznamenal Angličan J. Bintcliffe (HON). Po čtyřech odjetých podnicích vede tuto kubaturu mladých jezdců do patnácti let, kteří podle vypsaných regulí sedlají pouze motocykly značky Honda, Fin E. Weckman (zaváhal ve druhé jízdě a proto se v Lokti na pódiu neobjevil). Čeští reprezentanti se v této třídě neúčastnili, tato alternativa třídy 85ccm se v ČR v podstatě neobjevuje. Do konce evropského klání těchto motokrosařů zbývají pouze dva podniky. Z našeho pohledu by bylo napřesrok jistě vhodnější, kdyby promotér zařadil do velké ceny ČR nějakou z jiných evropských tříd, například EMX125 nebo EMX250. V dobré náladě byl po ukončení podniku ředitel závodu Zdeněk Dvořák z pořádajícího AMK Loket: „Byl jsem velice spokojen nejen s organizací závodu, ale i s diváckou účastí. Všiml si toho i prezident FIM/CMS Tony Skillington, který závod na závěrečném zasedání jury pochválil a označil ho zatím za organizačně nejkvalitnější podnik MS od začátku letošní sezóny. To nás velice potěšilo a chtěl bych tímto poděkovat všem, kdo se na tom jakkoli podíleli. Někteří jezdci si v neděli stěžovali, že je trať už dost rozbitá. Názor to byl oprávněný, nicméně my byli schopni dráhu o přestávkách v rámci možností rovnat, technika připravena byla, ale pokyn promotéra zněl, abychom trať během dne nechali být. Důsledkem bohužel byla i nějaká zranění jezdců, to však byla jediná stinná stránka závodu. Jinak jsem byl spokojen i s chováním návštěvníků akce, divácký kemp byl plný a přesto bezpečnostní složky nemusely řešit žádný větší problém.“ Známý už je i termín konání MS v motokrosu v Lokti v příštím roce. Bude to 24. červenec 2016, takže přesně za rok zase na viděnou na této vrcholné domácí motoristické akci!
Evžen Zadražil + Petr Kovář Více fotek z MS najdete v sekci FOTOGALERIE |