BUKSA/ADOS MOTOKROS 2015 MMČR startuje již tuto neděli! | |
|
Letos poprvé spadne žebřík seriálu BUKSA/ADOS MOTOKROS 2015 MMČR v Kramolíně u Nepomuku. Šestidílný seriál se na plzeňsko vrací po roční přestávce a nabídne mnohem více akce!
Změny v programu Závodní systém se nebude lišit od loňského, zůstávají dvě finálové rozjížďky. Novinkou pro jezdce i diváka, je počet mistrovských tříd. Letošní rok bude ve znamení plného depa, protože k třídám MX1, MX2 a Veterán přibude třída Ženy. Holky se objevily již na dvou závodech MMČR v minulém roce, a letos absolvují celou sezónu při velkém mistráku. Česko je dokonce jediná země v Evropě, která dává ženám prostor ukázat se při mezinárodním mistrovství. Holky to však nebudou mít jednoduché. Čeká na ně porce 20 minut a dvou kol, což je standardní délka závodů mistrovství světa žen. Kvůli navýšení počtu tříd se musel upravit časový harmonogram, nejzásadnější změnou pro diváka je, že první závod se bude konat již před obědem v 11:45, kdy startují Ženy. V Kramolíně se po obědě můžete těšit na třídu MX1, následně MX2 a třídu Veterán. Poté se program ve stejném pořadí zopakuje. V průběhu roku se však pořadí tříd bude měnit, proto jako diváci pečlivě nahlížejte do programu s časovým harmonogramem.
Rozjížďky MX1 a MX2 jsou stále na 30min+2kola, Veterán 15min+2kola. Jediné, kde se čas upravoval, je volný trénink a kvalifikace. Ta byla zkrácena z 30minut na 25minut, po tom co rozbor ukázal, že 30minutovou kvalifikaci si jezdci rozdělují do třech bloků. 0-13minut, 13-23minut a 23-30minut, přičemž nejrychlejší kola zajíždějí ve 12. a 19. minutě tréninku, podle podmínek na trati. Také letos s námi pojede Česká televize, která bude vysílat 30minutový speciál z každého závodu. Ten z Kramolína bude k vidění 5.5. ve 23:55. Koho sledovat? Připomeňme si, kdo letos bude nést břemeno obhajoby mistrovského titulu. V MX1 to nebude nikdo jiný než Martin Michek, který loni po velkých bojích porazil svého soupeře Florenta Richiera o 41b. Jeho obhajobu mu bude i letos znesnadňovat Florent Richier, a do nejprestižnější třídy přestupuje i mnoho talentů z MX2. Mezi ně patří loňský mistr MX2 Marek Sukup, který přesedlal na Kawasaki KX450F, a podle předsezónních prognóz se na větší motorku adaptoval bez větších problémů. Určitě nás překvapí nejedním pódiovým umístěním. Druhým, kdo přestoupil z MX2, je Rudolf Weschta. Ten jede na Suzuki RM-Z450, na které dokázal při nedávném ADAC mistrovství Německa potrápit i zkušenější piloty jako je Jaromír Romančík. Jára Romančík se každou sezónou zrychluje, a letos po náročné zimní přípravě by mohl být vidět na pódiu častěji, než tomu bylo v minulosti. V MX1 však nesmíme zapomínat na Petra Smítku, který, když nebude kolidovat termín, je určitě aspirantem na přední příčky. Poslední sezónu oznámil vzor mnoha motokrosařů Jiří Čepelák. Doufejme, že se mu vyhnou zranění, a že v nadcházející sezóně se mu bude dařit stejně, jak tomu bylo v minulosti. Jeho dlouholetý rival Petr Bartoš je naopak stále při chuti a ukazuje, že pořád může mladší piloty něčemu přiučit. Loňský titul v MX2 získal Marek Sukup, ale po jeho přechodu do MX1 je však cesta otevřená. Minulý rok titul ušel jen o vlásek Sulivanu Jaulinovi, a tak se dá očekávat, že letos bude kandidátem číslo 1. Sekundovat by mu mohl jeho týmový kolega Bence Szvoboda, nebo skvěle jedoucí Tomáš Šimko, který přesedlal na Hondu CRF250. Na té dokázal při krajském přeboru v Pacově porazit i borce z MX1. Koho bohužel neuvidíme minimálně první třetinu sezóny, je Vašek Kovář, který se koncem března zranil při tréninku, utrpěl frakturu šestého obratle a dodnes se přesně neví, kdy se bude moci vrátit zpět na motorku. Výčtem zranění bohužel pokračujeme, protože neuvidíme na startu ani Martina Fiňka, který si v prosinci zlomil stehenní kost a nyní začíná pomalu s rehabilitacemi. Je škoda, že právě Martin neokoření souboje ve třídě MX2, jednak kvůli zranění a jednak kvůli plánovanému přestupu do MX1. Kdo ovšem bude čeřit vody, je Martin Krč, který před třemi týdny na německém mistrovství ADAC dokázal vést celé startovní pole kategorie MX Youngster Cup. Společně s ním se na ADAC velmi dařilo i Honzovi Vondráškovi, kterého díky mezinárodním startům uvidíme jen občas. Veteráni letos budou velmi obsazenou třídou. V nominační listině je přihlášeno rovných 122 závodníků, mezi nimiž je i loňský mistr Michal Baborovský, ten bude mít velmi těžkou obhajobu, protože na scénu se vrací Jindra Hrabica ml., který umí být velmi rychlý, a stále se neví, zda Martin Žerava pojede už s veterány, nebo ještě v MX1. Loňská mistryně Žen, Lucie Simonová, je určitě žhavým kandidátem na obhajobu titulu. Znesnadnit její cestu by mohly Jana Antošová, či Marika Mlýnková. Obě už mají za sebou slušné výsledky, ale obě jsou po pauze. Jana je handicapovaná úrazem ruky z minulého týdne a Marika za zdravotních důvodů minulý rok stála. Prostor tedy možná bude pro nově příchozí Terezu Hallovou, která má velký talent a na motokros přesedla ze supermota. Či další z velmi rychlých dívek jako jsou Kristýna Vítková, Tereza Hromková, či Barbora Laňková.
Kramolínská trať 40km jižně od Plzně leží Kramolín u Nepomuku, kde nalezneme světově známý areál, který v minulosti hostil a stále hostí souboje mistrovství světa sajdkárkrosu, trialu, či dokonce motokrosu (před léty třída 500ccm). Tato trať disponuje velmi netypickým profilem s nejvyšším převýšením tratí MMČR. Je to trať, na které se dá hodně získat, nebo naopak všechno v jedné sekundě ztratit. Pasáž, kde jezdci jedou kolem lesa, je pro diváky naprosto uhrančivá. Je to pasáž, kde se jede velkou rychlostí z prudkého kopce se dvěma odskoky. Na posledním závodě MMČR na odskoky doplatil Bence Szvoboda, když se na prvním zabořil do bláta, a druhý si dal již bez motorky. Pořadatelé si pro jezdce nachystali pár drobných změn, jako například nový prostor pro mechaniky s lepší dostupností, či nové esíčko v nejspodnější části tratě. Cena vstupenek bude 100Kč.
Manažerský kolotoč
BUKSA/ADOS KTM TEAM Sestava největšího českého týmu - BUKSA/ADOS KTM TEAM - je letos opět velmi silná a opírá se o nejen zvučná zahraniční jména. V MX1 obléká dres úřadující mistr Martin Michek spolu s oblíbeným Francouzem Florentem Richier. Jejich sestavu doplňuje Slovák Martin Kohút. Martin Michek absolvoval minulý týden první „prověrkový“ závod Mistrovství Evropy - EMX Open v Šenkvicích, kde vyhrál obě rozjížďky. Svoji přípravu komentoval takto: „Letos jsem si objel klasické kolečko Francie, Španělsko, Itálie a hodně jsem toho najezdil i v ČR. Snad jsem dobře připravený.“ V MX2 tým zastupuje opět silné duo Francouz Sulivan Jaulin a Maďar Bence Szvoboda. Oba dva již mají za sebou několik závodů národních mistrovství. Pro třídu Žen BUKSA/ADOS KTM TEAM angažoval silné zastoupení v podobě rychlé a zkušené Jany Antošové, která minulou sezónu vynechala, a také novou tvář ženského motokrosu, jíž je Tereza Hallová. Tato velmi talentovaná závodnice přešla z disciplíny supermoto.
Orion-RS Petrol team V Orion-RS Petrol proběhly drobné úpravy v jezdeckém složení. Stálicí je Petr Bartoš, který má neustále chuť a motivaci do závodění, například před čtyřmi týdny dokázal vyjet na ME ve Slovinsku druhé místo a minulý týden své druhé místo opět zopakoval. „Jsem rád, že Petr stále dokáže prohnat mladým kožich a je pro spoustu pilotů velkým vzorem,“ komentuje Bartošovo působení manažer Petr Kovář. Nová puška v týmu ve třídě MX2 je Jonáš Nedvěd. Jonáš je 2. juniorský vicemistr republiky, a minulý rok se v seniorském mistrovství už blýskl závodem ve Vranově. Svého zástupce bude mít tým i ve třídě žen, a to Janu Zdeňkovou, kterou trénuje Petr Masařík. „Za 17 let existence týmu je to poprvé, co máme holku,“ dodává s úsměvem Petr Kovář. HT Group Racing Team Letos se tým HT Group začíná starat o nastupující generaci a dává příležitost mladším jezdcům. Jedním z nich je například Ondřej Tögel startující v MX2. Ve hledáčku jsou ale i mnozí další ambiciózní piloti a tým doufá, že se s nimi spolupráce jednou rozroste. Stálicí třídy MX2 je Milan Špičák, od kterého tým očekává, že se zapojí do hry o titul. Nově je u HT Groupu obsazena i třída MX1, kam se po loňském těžkém zranění vrátil Patrik Liška. Tým chce nasadit svého jezdce do každé třídy, a proto vlákal do svých řad veterána Jindru Hrabicu, který by mohl bojovat o titul. Chloubou týmu je však třída žen, kde jsou hned čtyři závodnice: Tereza Hromková, Lucie Simonová, Jana Šulcová a Kristýna Vítková. Lucie Simonová je loňská mistryně ČR, a i letos je jejím cílem obhájit titul. BV racing Tým BV racing rozšířil své řady o špičkového motokrosaře Františka Smolu, který přešel z týmu Orion-RS Petrol. Franta se změnou týmu přesedlal i na jinou značku motocyklu - Suzuki, kterou v minulosti již sedlal. Jeho letošní příprava však neprobíhala ideálně, když ho začátkem roku v Maďarsku potkal nepříjemný pád. Utrpěl těžký otřes mozku a přípravu musel na chvíli přerušit. V týmu nadále zůstává Rudolf Weschta, který letos přechází na větší motorku do MX1. Pod dohledem pana Churavého absolvoval zimní přípravu a po odjetém závodu ADAC v Drehně nutno říci, že Ruda bude letos těsně obstřelovat pódiová umístění. Stálicí v týmu je i Michal Votroubek, který jako jediný v týmu sedlá stroj značky Yamaha. Ve třídě MX1 ho doplní Martin Vaněček. Do MX2 jde zkusit štěstí Michal Bárta, dlouholetý účastník třídy MX1. K němu se přidá David Soldát a nově i junior Martin Kohout. BV racing letos podporuje i ženy a rovnou sáhl po jedné z nejrychlejších. Předloňské mistryni republiky Marice Mlýnkové, která minulý rok kvůli zdravotním problémům musela vynechat.
Team MAX2 MAX2 má hlavního koně v osobě Jaromíra Romančíka, který se tvrdě připravoval v úpatí Libereckých hor. V tréninku a s přípravou mu pomáhá bývalý trenér šestidenní, Jiří Heiník, a výsledky jejich práce již nesou první ovoce. Jára má vzestupnou výsledkovou tendenci a letos se od něj čekají pravidelná pódiová umístění. Jediné, s čím Jára tento rok bojuje, je nastavení nové Suzuki RM-Z450 2015. Přední vzduchová vidlice našim klukům moc nevyhovuje, ale do Kramolína snad optimální nastavení již naleznou. Spolu s Járou pojedou v MX1 ještě David Kosmák a Milan Rožec. Třídu MX2 pojede nová a rychlá posila, Richard Šikyňa ze Slovenska, a spolu s ním bude bojovat David Čermák. Souboj o pilotku Nikolu Hoškovou do třídy žen nakonec vyhrál právě tým MAX2, a tak bude nakonec Nikola hájit jejich barvy. KRTZ Za znojemský tým KRTZ již několik sezón startuje úřadující mistr republiky v MX2, Marek Sukup. Ten tuto sezónu kromě týmu změnil skoro vše - přesedlal na Kawasaki a přešel do MX1. Marek o svém přechodu říká: „Zvykám si trochu pomaleji, hlavně na sílu motoru.“ Adaptace mu ale zřejmě netrvala dlouho, protože minulý týden dokázal zajet na EMX v Šenkvicích druhé místo v první jízdě, pouze 5 vteřin za Martinem Michkem. Nově tým podpoří i Tomáše Šimka na Hondě, který pojede třídu MX2. Šimko všechny zaskočil na krajském přeboru v Pacově, kde předjel i piloty první pětky MX1. Yamaha Čepelák Racing Team Jirka Čepelák jakožto svůj, a nyní už i týmový manažer oznámil, že letos se vydá do bojů naposledy. Jirka už za svoji kariéru dokázal mnohokrát uspět, a nyní z časových důvodů nemůže trávit tolik času na tréninku, kolik by potřeboval. Proto je jeho cílem v sezóně odjet vše bez problémů a umístit se alespoň do pátého místa. „Sice aktivně už příští rok nejspíš závodit nebudu, ale na motokros určitě nezanevřu, chtěl bych fungovat jako týmový manažer,“ komentuje Jirka. Proto má také letos v MX1 nováčka z přeboru Moravy, Lukáše Blažka. K němu podporuje ve veteránech Michala Kynčla, a v Ženách za něj jedou Viktorie Kellerová a Markéta Ehlová. MoToman team Josef Toman jakožto manager týmu již několik sezón nemůže najít optimální jezdecké složení. Minulý rok to zkoušel s Matthiasem Walknerem v MX2, to bohužel nevyšlo podle představ a Walkner se vydal cestou dálkové rally. Letos tedy sází na osvědčené Maďary jak v MX1 tak MX2. V MX1 bude reprezentovat Márk Szoke vicemistr maďarska a Eda Těšínský. Do MX2 jde tým opět s Erikem Hugyeczem a nově i Patrikem Schratteneckerem. Tým má své koně, nebo přesněji klisny, i ve třídě žen. Je jím Kristýna Řeřichová, od které se čeká umisťování do první pětky. Motosport Chýnov Motorsport Chýnov již několik let úzce spolupracuje s předními Rakouskými piloty. Tato spolupráce bude pokračovat i letos a týmu se tak povede obsadit všechny třídy. Dokonce ve třídě žen se Evžen Zadražil – manažer týmu, postaral o start zahraniční dívky. „Je to jediná zahraniční dívka v poli a doufám, že po ní by se mohli přidat i další.“ Autor: Petr Záruba |