Buksa/Ados MMČR v motokrosu družstev
Loket nad Ohří 5.10. 2014
O prvním říjnovém víkendu závodem o mistra ČR družstev definitivně skončily boje v seriálu Buksa/Ados MMČR v motokrosu. Družstva se letos přemístila do Lokte nad Ohří, kde se každoročně jezdí závody mistrovství světa a nejinak tomu bude i příští rok.
Letos se družstva nesešla zrovna v hojném počtu, ale i přes to dokázali jezdci udělat neuvěřitelně dramatické závody. Bohužel jsme na startu neviděli tým Osička MX team, který bojoval v německém šampionátu DM ÖM o cenné body. Velké problémy se složením měl i Buksa/Ados KTM team, který má zraněnou většinu jezdců – Florent Richier s úrazem ledvin, Bence Szvoboda četné zlomeniny a Martin Kohút utrpěl otřes mozku ve Vranově. Proto duo Buksa/Ados KTM teamu Martin Michek a Sulivan Jaulin doplnil dánský pilot Stefan Kjer Olsen, který je pravidelným účastníkem seriálu ADAC.
Kvalifikace
Letos to všechny týmy měly jednodušší, protože se kvalifikovali všichni. A tak jsme v kvalifikačních jízdách neviděli až tak ostré bitvy, nicméně tyto jízdy rozhodovaly o postavení na žebříku v odpoledním závodě, a nikdo nechtěl jít jako poslední. I přesto, že se i v kvalifikaci nejhorší výsledek týmu škrtal, například tým HT Group racing team se ocitnul až na 6. místě, kde bychom ho vůbec nečekali. Bylo to tím, že Vašek Kovář (MX2) kolidoval na startu a vyjížděl jako poslední. Nevedlo se ani jeho týmovému kolegovi Milanu Špičákovi, který byl až devátý ve třídě MX3. Nejlepší umístění tedy získal Michal Kadleček za čtvrté místo v MX1.
Nejrychlejším týmem v kvalifikaci byl Buksa/Ados KTM team, který bral dvakrát první místo - Michek v MX3 a Kjer Olsen v MX1, škrtalo se druhé místo Sulivana Jaulina. Druhým nejrychlejším týmem byl Orion-RS Petrol-SZA Racing team ve složení Bartoš, Smola a Krč. Ti všichni podali stabilní výkon do ´top trojky´. Třetím týmem byl MAX2-KRTZ, jehož barvy hájili Michalec, Sukup a Romančík.
Už kvalifikace naznačily, že klíčem k úspěchu bude silný člen ve třídě MX2, protože tato třída byla velmi vyrovnaná.
Závod žen
Stejně jako ve Vranově se mezi jednotlivými jízdami odjel závod třídy Žen. Holky to měli v Lokti o hodně jednodušší, protože na ně nečekala neskutečně rozblácená trať jako ve Vranově. Děvčata tak podávala standardní výkony, tentokrát bez nadávek na tuny bahna. Pro titul si jela Lucie Simonová, která to také jasně naznačila už v kvalifikaci, kde všem ujela o 3 vteřiny.
V prvním závodě však Simonová zpočátku nedominovala. Na startu jí předstihla Barbora Laňková, která celé jedno kolo vzdorovala, ale pak se před ni Simonová stejně dostala. A jakmile měla volnou cestu, nasadila tempo a až do cíle jí žádná soupeřka neviděla. Druhá nakonec skončila Laňková a o třetí místo svedly nádherný souboj Kristýna Vítková a Tereza Hromková. Ty dvě si v posledních kolech nedarovaly ani metr, Hromková na třetím místě se zuby nehty bránila atakům Vítkové. Nakonec však byla Vítková úspěšná a dojela na třetím místě, Simonová si svým vítězstvím tedy zajistila titul mistryně ČR už v první jízdě.
Druhá jízda vypadala velmi podobně s tím rozdílem, že Barbora Laňková zůstala stát před žebříkem kvůli technické závadě. Nejrychleji se zorientovala Tereza Hromková a první kolo vedla. Ve druhém už jí ale její kolegyně z HT Group racing teamu, Lucie Simonová, předstihla a opět zvítězila. Hromková dojela druhá a o třetí místo se tentokrát přetahovala Edita Korečková s Kristýnou Vítkovou. Stejně jako v první jízdě byla úspěšnější Vítková. Ve třídě dvoutaktů zvítězila Markéta Ehlová, druhá byla čtrnáctiletá Lucie Pospíchalová na pětaosmdesátce a třetí Daniela Krejčová. Titul mistryně ČR si tedy pro letošek odváží Lucie Simonová, druhá je Barbora Laňková a třetí Tereza Hromková.
MX1+MX2
Do první jízdy dne nejlépe odstartoval Marek Sukup (MAX2 – KRTZ), který dal do úvodního kola maximum a vytvořil si drobný náskok. Druhý, komu se podařil start, byl Jonáš Nedvěd. Ten ale ještě výkonnostně není na stejné úrovni jako Sukup, a tak Sukupovi vytvořil trochu prostoru pro získání náskoku. Petr Bartoš (Orion – RS Petrol – SZA racing team), který byl hned za Nedvědem, se přes něj zanedlouho převalil a v druhém kole předjel i Sukupa. Nedvědovi v druhém kole vypověděla službu motorka a musel odstoupit. V tu chvíli chytil Bartoš rytmus a začal všem ujíždět. Špunt pak na chvíli vytvořil zase Sukup, ale moc dlouho nevzdoroval a propadl se až na páté místo. Druhým za Bartošem tedy jezdil se ztrátou Sulivan Jaulin (Buksa/Ados KTM team), na kterého zle dotíral Petr Smítka (Hulho motocross team) a Stefan Kjer Olsen (Buksa/Ados KTM team). Jaulin následně pod tlakem zachyboval a předjel ho jak Smítka, tak Kjer Olsen. Ti dva vypadali, že spolu svedou dramatický souboj, ale bohužel k němu nedošlo, protože při předjíždění jezdce o kolo bral Smítka venek a Kjer Olsen vnitřek, a tím se Kjer Olsen dostal před Smítku. V cíli byl první Bartoš, druhý Kjer Olsen a třetí Smítka.
Pořadí týmů po prvním závodě bylo:
1) Buksa/Ados KTM team (Kjer Olsen 2.; Jaulin 4.)
2) Orion RS Petrol- SZA racing team (Bartoš 1.; Krč 10.)
3) MAX2 – KRTZ (Michalec 8.; Sukup 5.)
MX2+MX3
Ve druhé jízdě se podruhé a naposledy předvedli jezdci MX2. V této jízdě byl jasným favoritem Martin Michek (Buksa/Ados KTM team), a svoji převahu také potvrdil. Již od prvních metrů si na čele vytvořil menší náskok, nasadil svoje pohodové, leč velmi rychlé tempo a všem ujel. Druhým za Michkem na startu vypálil Franta Smola (Orion – RS Petrol – SZA racing team), ale jeho tempu nestíhal. Smola měl spíš více starostí se třetím Járou Romančíkem (MAX2 – KRTZ). Romančík chvíli Smolovi okusoval blatník, ale Smola pak chytil slušný rytmus a poodjel mu. Na prvních třech pozicích se do cíle již nic nezměnilo. Tento fakt nahrával názoru, že klíčová bude kubatura MX2. V té byl nejrychlejší Weschta, který měl za zadkem smečku pronásledovatelů – Špičáka, Sukupa, Kováře a Krče. Krč se asi v polovině jízdy dostal do tempa a začal jednoho po druhém předjíždět, až se dostal na pátého Špičáka. Jakmile si ale kluci uvědomili, že je vlastně předjel Martin Krč, začali bojovat o své pozice zpátky a Krč se z šestého místa rychle vrátil zpět na osmé.
Druhý jezdec týmu Buksa/Ados KTM Sulivan Jaulin měl velmi špatný start, a po třech kolech zajel navíc do depa kvůli technické závadě. To změnilo dosavadní pořadí týmů a Buksa/Ados KTM si už nemohl dovolit žádnou chybu v další jízdě.
Pořadí týmů bez vyškrtnutí nejhoršího výsledku bylo:
1) Orion RS Petrol- SZA racing team (Bartoš 1.; Krč 10.)
2) MAX2 – KRTZ (Michalec 8.; Sukup 5.)
3) HT Group racing team (Špičák 5.; Kovář 7.)
4) Buksa/Ados KTM team (Michek 1.; Jaulin 25.)
MX1+MX3
Všechno se mělo nyní rozhodnout. Na žebříku stáli ti nejzkušenější motokrosoví mazáci a ve vzduchu visel titul družstev. Žebřík padl, a od startu šel do čela opět Martin Michek, pronásledovaný Petrem Smítkou. Tito dva si jeli samostatnou jízdu a všem ujeli. Třetí velmi dlouho jezdil Jára Romančík, druhý „buksák“ Kjer Olsen se pohyboval kolem šestého místa, a s vyškrtnutím nejhoršího výsledku Jaulina (25.místo) to měli jako tým mít v kapse. Jenže pak se začaly dít velké věci. Kjer Olsen se na chvíli zasekl za Michalem Kadlečkem na šestém místě, a to dalo trochu prostoru třetímu Romančíkovi a čtvrtému Weschtovi. „Orioňáci“, kteří mohli teoreticky „buksáky“ ohrozit, se na startu zapomněli a jezdili kolem desátého místa, Smola osmý a Bartoš desátý. V ten moment byl Buksa/Ados KTM první, druhý tým MAX2 – KRTZ a třetí Orion – RS Petrol – SZA. Jenže Smola při předjíždění upadl a než svůj stroj zvedl, byl jedenáctý. Když kolem něj projížděl Petr Bartoš, viděl, že naděje na pódium jsou už jen na něm. Sebral tedy všechnu svoji bojovnost a letěl neuvěřitelnou rychlostí vpřed. Byl druhým nejrychlejším na trati a zajížděl velmi konstantní rychlé časy. Začal Bartošův boj s časem a fyzičkou. Petr je ale mazák, takže věděl jak jet a kde předjíždět. Za mohutného povzbuzování se probojovával vpřed, a v boxech jen aktualizovali týmové tabulky. První byl v té chvíli Buksa/Ados KTM team s náskokem, ale o druhé místo se rval Bartoš pro Orion – RS Petrol – SZA tým s týmem MAX2 – KRTZ. Jak Bartoš postupoval vpřed, časomíra nejdřív ukazovala bodovou shodu Orion – RS Petrol – SZA s MAX2 – KRTZ, ale pak se Bartošovi podařilo probojovat ještě dál, až na třetí místo, a tím strhl výsledek na svojí stranu. Tým MAX2 – KRTZ v zastoupení čtvrtého Romančíka a sedmého Michalce na Bartošovu střelbu nenašel žádnou odpověď.
Mistrem republiky se tedy stal tým Buksa/Ados KTM team, vicemistrem Orion – RS Petrol – SZA racing team a druhým vicemistrem je tým MAX2 – KRTZ.
Výsledky:
Ženy
1. jízda:
1. Simonová Lucie KTM
2. Laňková Barbora Suzuki
3. Vítková Kristýna KTM
4. Hromková Tereza KTM
5. Korečková Edita Kawasaki
2. jízda:
1. Simonová Lucie KTM
2. Hromková Tereza KTM
3. Vítková Kristýna KTM
4. Korečková Edita Kawasaki
5. Ehlová Edita Yamaha
Konečné pořadí MMČR žen:
1. Simonová Lucie 300b.
2. Laňková Barbora 233b.
3. Hromková Tereza 213b.
4. Řeřichová Kristýna 178b.
5. Edita Korečková 173b.
Družstva
MX1+MX2
1. Bartoš Petr ORION-RS PETROL-SZA RACING TEAM
2. Kjer Olsen Stefan BUKSA / ADOS KTM
3. Smítka Petr Hulho Motocross Team
4. Jaulin Sulivan BUKSA / ADOS KTM
5. Sukup Marek MAX 2 – KRTZ
MX2+MX3
1. Michek Martin BUKSA / ADOS KTM
2. Smola František ORION-RS PETROL-SZA RACING TEAM
3. Romančík Jaromír MAX 2 – KRTZ
4. Weschta Rudolf BV racing
5. Špičák Milan HT GROUP Racing Team
MX1+MX3
1. Michek Martin BUKSA / ADOS KTM
2. Smítka Petr Hulho Motocross Team
3. Bartoš Petr ORION-RS PETROL-SZA RACING TEAM
4. Romančík Jaromír MAX 2 – KRTZ
5. Weschta Rudolf BV racing
Družstva celkově:
1. BUKSA / ADOS KTM 14b. (Kjer Olsen Stefan, Jaulin Sulivan, Michek Martin)
2. ORION-RS PETROL-SZA RACING TEAM 23b. (Bartoš Petr, Krč Martin, Smola František)
3. MAX 2 – KRTZ 25b. (Michalec Petr, Sukup Marek, Romančík Jaromír)
4. HT GROUP Racing Team 33b. (Kadleček Michal, Kovář Václav, Špičák Milan)
5. BV racing 47b. (Bárta Michal, Soldát David, Weschta Rudolf)
Autor a foto: Petr Záruba