Areál Dlouhá Loučka
Po dvanáctileté odmlce se před třemi lety vrátila Dlouhá Loučka na seznam tratí mistrovství republiky. Organizátoři se zde snaží vybudovat areál na velmi vysoké úrovni, s komfortem jak pro jezdce, tak i pro diváky. Pro letošní rok bylo na trať nově navezeno plných 6 000 tun zeminy, které trochu pozměnily charakter trati. Přibyly nové skoky, jsou upravené některé starší, a trať se zkrátila na 1 600 metrů. Pro diváky byly navezeny zcela nové přírodní tribuny, ze kterých bude výborný rozhled po celé trati.
Informace pro diváky
Na víkend hlásí občas přeháňky, takže doporučujeme pevnější obuv a počítat s tím, že si kousek Dlouhé Loučky odnesete domů. V sobotní podvečer je nachystaná country muzika k posezení a v neděli bude pro nejmenší připraven skákací hrad a pro velké mnoho stánků s občerstvením. Kdo se do Dlouhé Loučky vydáte z Brna, nebo přes Litomyšl nelekněte se značené objížďky. Do Dlouhé Loučky se bez problémů dostanete. Objížďka je pro návštěvníky, kteří pojedou ze Severní Moravy přes Rýmařov. Vstupné bude tradičních 100 Kč včetně parkování.
Dopravní informace
GPS: 49° 48' 59.522"N 17° 12' 40.25"E
Předchozí závod v Pacově
Závod, který se odjel před čtyřmi týdny v Pacově, byl jednoznačně dosud nejlepším závodem roku. V třídě MX2 to na počátku roku vypadalo, že o titul bude bojovat minimálně šestice závodníků, ale nyní po dvou závodech se situace vystříbřila, a vypadá to, že nejblíže má prozatím k zisku titulu Francouz Sulivan Jaulin, který vede průběžné pořadí šampionátu před Szvobodou a Sukupem. Jaulin tři ze čtyř odjetých rozjížděk vyhrál stylem start-cíl a soupeři zatím na jeho rychlost nenašli recept. Změnit tuto situaci určitě bude chtít Bence Szvoboda, Jaulinův týmový kolega, který už v minulosti předvedl, že na vítězství má. Szvobodovi se ale v Dlouhé Loučce nikdy moc nedařilo a dosud se zde nepostavil na stupně vítězů. Komu se tu ale vždy dařilo, to je Marek Sukup, minulý rok tu byl druhý, předminulý třetí. Aktuální Sukupova forma také není špatná, ale v Pacově ho potkala trochu smůla a nešťastně upadl. Překvapením minulého závodu byl Martin Krč, který sice v prvním závodě upadl, ale ve druhém závodě zajel skvěle, když dojel na třetím místě. Nesmíme samozřejmě zapomenout ani na Václava Kováře, či Matthiase Walknera, kteří budou chtít Jaulinovi znepříjemnit cestu k vítězství.
V MX1 je aktuálně nejrychlejším pilotem Martin Michek. Ten v Pacově předvedl stíhací jízdu, jakou diváci na mistráku vidí málokdy. Stáhl obrovský náskok na prvního Smolu a po nelehkém boji vyhrál. Průběžně mu ale patří až druhá pozice, o jediný bod za Florentem Richierem. Richier na prvním závodě na velmi náročné Kaplické trati všem ujel, ovšem minule na tvrdším pacovském podkladu se mu až tak nedařilo. Životní závod také předvedl Petr Smitka, který se letos dostal do skvělé formy a začíná atakovat příčky nejvyšší. První jízdu v Pacově suverénně vyhrál a tím se dostal na průběžné třetí místo. Jak se mu to povede v Dlouhé Loučce uvidíte sami, sledujte startovní číslo 125. Dalším z rychlíků na čele šampionátu je Franta Smola, který je v průběžném pořadí ale až pátý, protože se mu nepovedl první závod. Franta Smola je velký bojovník a určitě se od něj dá čekat skvělý boj o „bednu“. Velmi vyrovnané výkony v této sezóně předvádí i Jiří Čepelák, který konstantně prohání mnohem mladší soupeře a dojíždí si často pro umístění těsně pod stupni vítězů. Stejnou pozici také hájí v průběžném pořadí.
Jak viděly Pacov jednotlivé týmy, a jak vidí Dlouhou Loučku?
Buksa/Ados KTM team
Co víc si může pan Aleš Buksa, majitel týmu, přát, než mít opět všechny své jezdce zdravé a na pódiových umístěních. V Pacově se týmu nepovedl double v každé třídě, když se v MX1 mezi Martina Michka a Florenta Richiera vklínil Petr Smitka, ale i přesto neustále panuje velká nadvláda tohoto týmu. Michek v Pacově zajel jeden ze svých nejlepších závodů, když ho v jedné rozjížďce nešťastně srazil týmový kolega Richier, a Michek musel mohutně dotahovat. Závod nakonec dokázal vyhrát a ukázal všem, v jaké je formě. Richier už letos není tak dominantní, a o to víc se na dnešní závod soustředí, aby se jeho výkony ještě zlepšily. V MX2 je Sulivan Jaulin absolutně dominantní, má obrovskou rychlost, kterou zužitkovává nejen u nás, ale i v zahraničí, kde nedávno obsadil první místo v evropském šampionátu EMX250. Největším Jaulinovim soupeřem bude pravděpodobně jeho týmový kolega Bence Szvoboda, který je nyní na druhém místě průběžného pořadí.
Orion-RS Petrol team
Po špatném úvodním závodě promlouval jezdcům do duše manažer Petr Kovář a kladl jim na srdce, že výsledky se musí zlepšit. Vylepšení také přišlo, a František Smola se v MX1 postaral o největší bitvu ve druhé jízdě pacovského závodu, avšak na celkové pódium to nestačilo. Nyní je František Smola v šampionátu pátý se ztrátou jednoho bodu na čtvrtého Čepeláka. Petr Bartoš svoje umístění z Kaplice zatím nevylepšil a skončil na sedmém místě. Bartoš se mezi závody vydal připravovat na evropský šampionát do Chorvatska a Slovinska, absolvoval také deštivý závod ve slovenských Šenkvicích. Oba borci jsou tedy do Dlouhé Loučky dobře připraveni svoje dosavadní výsledky ještě vylepšit.
MoToman team
U MoToman teamu je to jako na houpačce. Na jednu stranu je manažer Josef Toman šťastný za první „bednu“ v podání Matthiase Walknera, ale radost z celkového výsledku mu trochu zkazil defekt zadní pneumatiky Walknerovy motorky v první jízdě. Ani druhému účastníkovi třídy MX2 Eriku Hugyeczovi se příliš nedařilo, když ani nenastoupil do závodu kvůli prasklé ojnici na jeho Yamaze. Novinkou u týmu je po vzájemné dohodě odchod Michala Votroubka, kterému se bohužel ani v Pacově nepodařilo dostat do první desítky. Kdo jeho místo zaujme je v jednání, ale není vyloučeno, že se bude jednat o další zahraniční posilu.
Yamaha Čepelák Racing Team
Jirku Čepeláka jsme vyzpovídali při tvrdém tréninku mezi závody na velmi rozbité trati u Benešova. „S Pacovem jsem byl opět spokojený, moje rychlost je dobrá a díky povedeným startům jsem se vždy držel těch nejrychlejších. Tudíž můj výsledek byl tam, kam výkonnostně patřím“ komentuje Čepelák. V rámci přípravy se Jirka zúčastnil také extra blátivého závodu v Šenkvicích, kde jednou vyhrál a jednou nedojel. „Už dlouho si neříkám, kam se těším a kam ne, vždycky to totiž dopadlo přesně naopak. Proto jediné, co je pro mě důležité, jsou starty. Když vyrazím někde ze zadu, na čelo už je těžké se dotáhnout“ dodává Čepelák. Ve veteránech za jeho tým opět pojede Michal Kynčl.
Motosport Chýnov
Pacov, jakožto domácí závod pro Motosport Chýnov, přinesl potěšení hlavně manažerovi Evženu Zadražilovi. Ten byl velmi šťastný, že se závody odehrávaly před mohutnou diváckou kulisou (4 000 diváků) a že bylo na co se dívat. Jeho tým předvedl standardní výkon, který se od něj očekával: Christoph Heinz se umístil na 22. místě v MX1 a Philipp Karner na 14. místě v MX2. Adolf Straka ve veteránech byl nakonec šestý a do TOP 5 se nedostal. Pro Straku je v Dlouhé Loučce cílem TOP 3 v průběžném pořadí.
HT Group Racing Team
Vašek Kovář jakožto nerychlejší jezdec týmu HT Group Racing Team neměl druhý závod tak vydařený jako ten první, kde se dostal na pódium: „ Pacov se mi celkově moc nevydařil, dělal jsem zbytečné chyby, což mě stálo průběžné 3. místo. Před Dlouhou Loučkou jsem se účastnil závodů juniorského mistrovství, kde jsem průběžně na prvním místě. Na závody se těším a doufám, že se mi povede vrátit do TOP 3.“ Říká Kovář. Druhým jezdcem MX2 je Milan Špičák, který letos ještě nenašel takové tempo, jaké si představuje. Proto ladil formu na závodech MMSR, kde získal pódium. Ve veteránech bude za tým startovat Radek Vancl.
Team MAX2
Nejúspěšnějším týmovým jezdcem je Jára Romančík: „Na minulém závodě jsem nemohl najít formu. V kvalifikaci šestý, v prvním závodě jsem zatuhnul a místo toho, abych si jízdu užíval, čekal jsem, kdy závod skončí. Druhá jízda byla sice o trochu lepší, ale pořád jsem měl pocit, že na motorce sedím obráceně.“ Jára si týden po Pacově byl zajezdit na MMSR v Šenkvicích, a tam za velkého bláta nešťastně upadl a poranil si nohu. Před dvěma týdny sice zkoušel odjet endurosprint v Košťálově, ale noha mu ještě nedovolila jet na 100%, a proto neví, jak moc jeho noha ovlivní jeho výkony v Dlouhé Loučce.
BV racing
V týmu BV racing je nálada po Pacově velmi pozitivní. Hlavní článek týmu, Rudolf Weschta, byl v celkovém pořadí MX2 druhým nejlepším Čechem. Průběžně je na tom ale Ruda hůř, je až 11. díky nepovedenému prvnímu závodu. Dařilo se také Michalu Bártovi, který přes ještě úplně nedoléčenou zlomeninu ruky dojel na 17. místě. „Bohužel trénink mu bude chybět a v Dlouhé Loučce bude muset jet s rozumem, aby nejel přes limit a nestal se další úraz,“ komentuje Dušan Tichý, manažer týmu, který sám dojel 9. ve veteránské třídě. Velkou novinkou u BV racing je posila ve třídě MX1, Michal Votroubek.
10 otázek pro… Petra Smitku
Letos máš na kontě dva skvělé závody, Kaplice i Pacov se ti podle výsledků vydařily, ale jak je hodnotíš ty?
V Kaplici se mi moc nepovedly starty, takže výsledek pro mě nebyl až takový. V Pacově už se mi ale starty dařily, takže tam už jsem byl s výkonem spokojený víc. Navíc bylo štěstí, že před závody zapršelo, a byl dobrý povrch.
Tuto sezónu jsi výborně připravený. Co jsi přes zimu dělal, že jsi se vyhoupl až na stupínek nejvyšší?
Letos jsem trénoval stejně jako každou zimu, takže jsem rád, že se mi o to víc daří. Musím to zaklepat.
Zimní příprava je jedna věc, ale trénink v sezóně je věc druhá . Z jakých prvků se skládá tvůj tréninkový program?
Především se v sezóně snažím jezdit co nejvíc na motorce, protože to je základ.
Kolik motohodin za sezónu najedeš?
Úplně jsem to nikdy nepočítal, ale letos má najeto kolem 100mth.
Loni jsi jezdil Kawasaki, letos KTM. Jak velká to pro tebe byla změna?
Tak jednoznačně největší změnou pro mě byl přechod z velké 450 na menší obsah 350ccm.
Myslíš, že za tvojí aktuální formou stojí i změna motorky?
Menší obsah mi v tuto chvíli lépe sedí, čtyřipade má opravdu velký výkon, ale s přibývajícím věkem a zkušenostmi se to možná změní.
Říká se o tobě, že dokážeš zajet i v obtížných podmínkách. Co je klíčem úspěchu?
Mě vyhovuje, když jsou velké koleje a měkký podklad, takovéto technické tratě mě baví a možná proto jsem na nich obvykle rychlejší.
Zatím se ti velká zranění vyhýbají, ale předpokládám, že nějaký nejhorší pád máš už za sebou?
Musím zaklepat, že zranění se mi, až na menší drobnosti, skutečně vyhýbají. Asi nejhorší pád jsem měl v roce 2008 při EMX2 v Itálii, kdy jsem si natáhl zádové vazy.
Jaká je tvoje nejoblíbenější trať v Čechách?
Bohužel žádná, na které se jezdí mistrák. Na těch mi chybí pěkné skoky a jsou takové usedlé. V ČR mám asi nejradši Vysokou Pec u Chomutova.
Na jakých závodech tě letos budou moci diváci vidět?
Letos jedu celý seriál ADAC MX MASTERS, některé závody MMČR a IMČR, rakouského mistráku, možná i německého mistráku, uvidíme.
Autor: Petr Záruba
|