Vážení motokrosoví nadšenci,
jménem promotéra bychom vás rádi přivítali na prvním letošním závodě BUKSA /ADOS motokros 2014 mezinárodního mistrovství České republiky. Dnes jsme všichni dorazili sem do Kaplice, abychom společně odstartovali novou sezónu. Pojďme tedy na to… 15 vteřin… 5 vteřin… žebřík padá a je odstartováno, jezdci vyrážejí vpřed ukrojit první minuty z celkové porce 360 ostrých závodních minut. Bude to dlouhá a napínavá sezóna, ve které se zúročí vše, na co se jezdci přes zimu připravovali. Fyzická příprava, najeté motohodiny, psychika a také závodní štěstí, to vše musí klapat dohromady a pak se to jednomu vyvolenému podaří – a stane se mistrem ČR.
Do boje!
Jezdecké obsazení se letos sešlo velmi silné, navíc uvidíme mnoho špičkových pilotů ze zahraničí, kteří budou chtít naše domácí borce opět připravit o titul. Loňský rok totiž v obou třídách putovaly tituly do Francie, konkrétně do rukou Florenta Richiera v MX1 a Borise Maillarda v MX2.
Letošní klání ve třídě MX1 bude vypadat tak trochu jako hon na Richiera. Francouz je po úspěšné sezóně halového supercrossu, kde obsadil celkově druhé místo. Je ve vynikající formě a rozhodně bude chtít titul obhájit. Při letošní neúčasti Filipa Neugebauera, který dal přednost německému mistrovství ADAC, tak Richierovi cestu za titulem nejvíce znepříjemní jeho týmový kolega Martin Michek, který si bude chtít spravit chuť z minulého roku, když skončil kvůli technické závadě celkově až čtvrtý. Do boje o titul určitě bude chtít promluvit i František Smola, který přes zimu nabíral opět zkušenosti v Americe. Samozřejmě se stále musí počítat se starými lišáky Bartošem, Čepelákem, Votroubkem, Žeravou a dalšími. Ti všichni mají letos potenciální šanci dostat se na bednu.
Ještě zajímavější bude situace v MX2, zde se sešlo tolik aspirantů na titul, že je skoro nespočítáte na jedné ruce. Tím největším je Rakouský pálič a předloňský mistr světa třídy MX3 Matthias Walkner, který pojede na předprodukční KTM. Loni se skvěle uvedl Sullivan Jaulin, a i s ním se letos musí počítat. Po loňském zklamání, kdy Bencemu Szvobodovi utekl titul v posledním závodě, ho bude chtít opět získat, a je to právě Szvoboda, kdo dokáže být mnohem rychlejší než kdokoli z třídy MX1. Naším největším želízkem v ohni je bezesporu Marek Sukup, ten letos doufám pojede v této nabité konkurenci s ohromnou diváckou podporou, aby titul přitáhl zpět na českou půdu. Navíc je v této třídě ještě mnoho dalších závodníků, kteří v jednotlivých závodech ukáží, co v nich je, například Rudolf Weschta nebo junior Vašek Kovář.
Novinky
Nejdůležitější novinkou je, že náš seriál prodloužil smlouvu s hlavním partnerem, panem Alešem Buksou, a díky jeho podpoře je možné seriál BUKSA/ADOS motokros držet na tak vysoké úrovni, jako doposud.
Z jezdeckého i diváckého hlediska je nejzajímavější novinkou určitě změna systému jízd. Loni se vyzkoušel model tzv. superfinále, kde každá třída měla svoje „malé finále“, ze kterého se jezdci kvalifikovali do společného superfinále. Toto superfinále bylo tedy kombinované finále tříd MX1+MX2, a tak se nejeden i zkušený divák občas ztratil, kdeže to o titul bojují jezdci MX2. Samotné bodování mělo také své mouchy. Když se někomu nepodařila jediná jízda, byl dotyčný automaticky vyřazen z boje o titul. Od tohoto systému se nyní upustilo a navracíme se k osvědčenému systému dvou rozjížděk 30min + 2kola pro každou třídu.
Dalším zpestřením seriálu bude střídání veteránské třídy se třídou juniorů 85ccm a ženami. V Kaplici se začne premiérově s třídou 85ccm, juniory uvidíme v červenci v Jiníně. Třída žen se nám představí v září na Vranově a v Lokti při závodech družstev.
Kaplická trať
- 1631 metrů dlouhá trať v Blanské kotlině, letos dostala nový kabát. Navezlo se přes 300 tater nového podkladu a v zadní pasáži, která byla otevřena loni, přibyly proskakováky. Nově je udělaný přístup do spodní části a pro větší bezpečnost byly vyřezány stromy kolem trati. Samotné úpravy trati trvaly od 26.března do minulého víkendu, kdy se zde jely první závody.
Kdo s kým?
- Buksa/Ados KTM team – Nejsilnější český tým ve třídě MX1 měl loni dobrou sezónu, a tak nebyl důvod složení měnit. Zůstává osvědčené duo Michek - Richier, oba na strojích KTM jen s tím rozdílem, že Michek pojede na 450ce a Richier na 350ce. K nim by se měl v průběhu sezóny přidat ještě Martin Kohút, jen co doléčí zraněné koleno. V MX2 se týmu loni nepodařilo získat titul, a tak se k mladému Bence Szvobodovi připojil talentovaný Francouz Sullivan Jaulin. Z Čechů budou v MX2 reprezentovat Jonáš Nedvěd a Ondřej Brendl.
- Osička-Pfeil MX team – Tento tým letos bohužel nepotěší české fanoušky, tým se rozhodl dát prioritu zahraničním seriálům. V letošní sezóně tedy jejich jezdce uvidíme, pouze ve volných termínech, které ještě nejsou známy. Složení týmu doznalo také určitých změn. Reprezentovat budou pouze Filip Neugebauer, který pojede seriály Adac MX Masters, DM OPEN a ukáže se na několika závodech mistrovství světa, druhým reprezentantem bude mladý Šimon Jošt, kterého uvidíme na seriálech ADAC MX Youngster Cupu a na vybraných závodech mistrovství SK a ČR. Tým samozřejmě bude i nadále podporovat zahraniční jezdce z Monster Energy Kawasaki Elf Pfeil Teamu, z českých jezdců dostane podporu Honza Vondrášek.
- Orion-RS Petrol team – Jede opět ve stejném složení jako loni, tedy s tandemem Smola-Bartoš v MX1. Podle slov manažera týmu Petra Kováře jsou kluci letos dobře připraveni. František Smola strávil zimu v Americe a Petr Bartoš trénoval díky dobrému počasí v Čechách. Oba dva pojedou MMČR, ukáží se na německém mistrovství ADAC, a pojedou i zatím nespecifikované závody mistrovství Evropy. Velkou novinkou je, že oba piloti osedlají stroje KTM, ovšem nikoli o objemu 450, ale budou bojovat na menší a obratnější 350ce.
- MoToman team – Po nešťastné loňské sezóně, kdy se jezdcům MoToman teamu nevyhnula zranění, by si letos chtěli spravit chuť. Majitel týmu pan Josef Toman pro letošek vybral velmi silné jezdce, v každé třídě má jednoho zkušeného pilota a k němu mladou střelu. Ve třídě MX2 je tím zkušeným Rakušan Matthias Walkner, předloňský mistr světa třídy MX3, který letos přesedl na menší KTM SXF 250. Jeho KTM ovšem nebude standardní model, ale pojede na předprodukčním stroji pro rok 2015. Druhým pilotem v MX2 je stejně jako minulý rok Maďar Erik Hugyecz na Yamaze. V MX1 zůstává Michal Votroubek, pouze s tím rozdílem, že po loňském trápení na KTM přesedlá zpět na Yamahu, na které se mu v předešlých letech velmi dařilo. Na velkou motorku letos přestoupil mladý Miroslav Jiránek, který se bude na své Kawasaki snažit prosadit mezi velkou konkurencí.
- Yamaha Čepelák racing team – Ostřílený matador českého motokrosu Jirka Čepelák pojede stejně jako loni „sám na sebe“, tedy za svůj vlastní tým. Před začátkem loňské sezóny Jirka prohlásil, že chce do budoucna k sobě přibrat nové talenty, ale letos tak ještě neučinil. Barvy svého týmu zatím ve třídě MX1 bude tedy hájit sám. Jirku letos uvidíme na závodech MMČR, mistrovství Slovenska a na vybraných podnicích německého mistrovství ADAC. Hlavním partnerem Jirky i nadále zůstává Yamaha Motor Middle Europe.
- Motosport Chýnov – Jihočeský tým, jehož Kaplice budou skoro domácím závodem, se předvede s řadou mladých talentů. Manažer Evžen Zadražil vsadil v MX2 na mladé rakouské hvězdy, a sice na loňského 2. vicemistra ČR 85ccm Lukase Prammera, který pojede první rok na KTM SX 125 a s ním bude bojovat Philipp Karner, juniorský mistr Rakouska. V MX1 je hlavním tahounem bratr Lukase, Michael Prammer, též juniorský mistr Rakouska z roku 2009. Do Kaplice přiveze Motosport Chýnov i želízko v ohni třídy 85ccm, Reného Hofera, loňského mistra ČR ve třídě 65ccm.
- HT Racing Group – Hlavním tahounem týmu i nadále zůstává Milan Špičák ve třídě MX2, letošní novinkou je jeho přechod od Kawasaki k Hondě. Novou posilou do týmu je mlaďas Vašek Kovář rovněž ve třídě MX2, který letos pojede na KTM jak juniorské, tak seniorské mistrovství ČR, a k tomu německé mistrovství ADAC. Tým bude mít i nadále zastoupení v dámském šampionátu, a to v podobě Lucie Simonové a Terezy Hromkové.
- KRTZ s.r.o. – Stálicí týmu zůstává Marek Sukup, kterému jen o vlásek loni utekl titul mistra republiky MX2. Marek letos pojede opět na stroji KTM a budeme ho moci vidět na kompletním MMČR, ve vybraných závodech mistrovství Slovenska a v německém seriálu ADAC. Druhým jezdcem v MX2 bude Patrik Plachý. MX1 je obsazeno mnohem početněji, tak jako minulý rok bude tým KRTZ reprezentovat Michal Kadleček, letos však na stroji Husqvarna. Nová posila Philipp Ringhofer pojede na Kawasaki, stálice Patrik Liška, který bohužel do Kaplice nepřijede kvůli těžkému zranění na závodech v Německu. Nováčkem třídy bude juniorský talent Roman Hanousek na KTM.
- Team MAX2 - Letos zaznamenal drobné změny v jezdeckém složení třídy MX2, místo Matěje Hejhala uvidíme Michala Novockého. Ostatní členové zůstali, a i nadále budou startovat oba Davidové Čermák a Kosmák. Složení v prestižní třídě MX1 zůstalo také neměnné, Petr Stloukal, Jára Romančík a Milan Rožec. Ve veteránské třídě bohužel neuvidíme ani na jednom závodu manažera týmu Miroslava Kučírka, který prý své body letos přenechá ostatním.
- BV racing – Motokrosový tým BV racing letos posílil své řady o velmi rychlého borce ve třídě MX2, Rudolfa Weschtu, který už loni dokazoval, že má na bednu. V MX2 bude chtít sbírat body, stejně jako loni, David Soldát. Ve velkých MX1 bude barvy týmu hájit opět Michal Bárta, toho ovšem v Kaplici neuvidíme kvůli zranění z Německa. Místo něj bude v Kaplici Rakušan Oswald Reisinger na Husqvarně. Dálšími bojovníky v MX1 budou Martin Vaněček a Petr Hájek.
10 otázek pro… Františka Smolu
Minulý rok jsi byl v konečném pořadí třetí, jak vidíš své ambice letos?
Letos chci určitě bojovat o ty nejvyšší příčky a vylepšit loňské umístění. Klíčem k tomu ale bude vyvarovat se zbytečných chyb a hlavně zůstat v pořádku po zdravotní stránce.
Kdo si myslíš, že bude letos největším soupeřem?
Tak největšími soupeři pro mě budou určitě Florent Richier a Martin Michek. Je velká škoda, že s námi nepojede Filip Neugebauer, loni to s ním byly skvělé závody. Samozřejmě i spousta dalších kluků je rozjetých a určitě pojedou dobře.
Jak probíhala tvá zimní příprava?
Stejně tak jako poslední dva roky jsem zimu trávil přípravou v Jižní Karolíně v USA. Letos nás tam bohužel trošku zaskočilo počasí a chvíli se nedalo jezdit. Nicméně trénink v USA jsem stoprocentně využil a těším se, až závody začnou. Cítím se skvěle a jsem připravený.
Kde všude budeme mít možnost tě vidět?
Letos samozřejmě pojedu kompletní MMČR a německý seriál ADAC, a když bude volno, tak se svezu na menších závodech BUEL cupu.
Co jsi říkal na systém loňského superfinále a jak jsi spokojený s přechodem zpět na „klasický“ systém dvou rozjížděk?
Loňský systém byl špatný… Není nad starý dobrý systém, který funguje. Jsem rád, že se to vrátilo zpět.
Sleduješ dění v MX2? Kdo si myslíš, že bude letos bojovat o titul?
Abych řekl pravdu, vůbec nevím, kdo tam letos bude. Možná někdo přestoupí do MX1, takže opravdu nevím. Ale jestli pojede Marek Sukup, tak on je pro mě jeden z největších kandidátů na titul.
V čem se podle tebe liší naše a světové tratě?
Tak určitě stylem tratí, přípravou tratě na závod a zázemím.
Na domácích tratích se hojně množí tzv. proskakováky. Jak ty se stavíš k tomuto novému prvku?
Je to jedině dobře. Alespoň se ty naše tratě trošku změní a oživí, jen by to chtělo trošku konzultace, aby se proskakováky udělaly tak, jak mají být.
Patří Kaplická trať k tvým oblíbeným?
Určitě nepatří k mým oblíbeným. Je to hodně dáno tím, že organizátoři jí ještě dosud nikdy nepřipravili včas a na 100%. Vždy je na rozpravě s jezdci hodně povyku a při závodě hodně pádů. Tak jen doufám, že letos se pořadatelé konečně pochlapí a trať bude připravená dobře a včas.
Závodil si často i mimo ČR. Co bys na českém mistráku změnil?
Jo, jezdil jsem hodně ven, a řekl bych, že úroveň tady není špatná. Když se bude zase závodit podle starého systému, tak to bude dobré. Asi bych neměnil nic.
|